Dynia – warzywo pełne słońca

lut 19

Dynia – warzywo pełne słońca

W polskiej kuchni znana już od wieków, lecz przez ostatnie lata trochę zapomniana. Na szczęście teraz wraca na nasze stoły. Spróbujmy wiec ją docenić, bo naprawdę warto!

Polecana jest przez dietetyków ze względu na bogactwo witamin i ważnych dla organizmu minerałów. Dynia zawiera w swoim składzie witaminy A, PP, oraz z grupy B, a także  wapń, fosfor, żelazo i magnez.

Mogą ją bezkarnie zajadać również osoby będące na diecie, gdyż zawiera mało kalorii – 100 g dyni to tylko 28 kcal. Najciekawsze jest to, że możemy jej nieocenionym smakiem cieszyć się przez cały rok. Wykorzystajmy sezon i  przygotujmy z niej wspaniałe, słodkie i pikantne smakołyki, którymi będziemy cieszyć się przez całą zimę.

Na słodko, świetnie smakuje w formie marmolady czy musu. Najczęściej przygotowuje się ją z dodatkiem jabłek czy też pomarańczy. Dla wzbogacenia smaku często dodaje się aromatyczne, korzenne przyprawy tj. imbir, cynamon czy anyż. Takie przetwory świetnie sprawdzą się jako dodatek do ciast i deserów.

Dynia może również stanowić pyszny dodatek do wszelkiego rodzaju mięs, pasztetów, wędlin oraz sałatek. Wystarczy tylko odpowiednio ją zamarynować. Bardzo aromatycznym specjałem jest dynia zaprawiona w korzennej zalewie. Do pokrojonej w kostkę dyni dodaje się wodę i ocet jabłkowy oraz przyprawy( goździki, anyż, cynamon). Tak zagotowaną,  pozostaje nam tylko przelać do wyparzonych słoików  i mamy przekąskę na zimowe dni. Znakomicie smakuje też w zalewie z wody, cukru i octu z dodatkiem goździków i szczypty cynamonu.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>