O kapuście słów kilka

sty 14

O kapuście słów kilka

Duszona, gotowana, przyrządzana z mięsem lub na sposób jarski – kapusta zawsze smakuje wybornie! Można z niej stworzyć główne dania, surówki, przetwory na zimę, a nawet… soki.

To niedrogie i niepozorne warzywo, kryje w sobie wiele cennych wartości odżywczych. Istnieje również wiele odmian kapusty np.

• włoska, ta ciemnozielona główka o mocno karbowanych liściach zawiera mnóstwo witamin: C, E, beta-karoten i minerały: żelazo i magnez. Nadaje się świetnie do zup, faszerowania, na gołąbki, do kiszenia i do wszelkiego rodzaju surówek.

• biała, ma podobne właściwości odżywcze jak włoska, ale jest od niej lżej strawna. Działa ponadto odkwaszająco na organizm, a jej sok leczy wrzody żołądka. Najlepsza jest na gołąbki, bigos, do duszenia, gotowania, kiszenia. Ze świeżej często przyrządzane są surówki i soki.

• pekińska, ma wysoką wartość odżywczą ze względu na dużą ilość białka, beta-karotenu, witaminy C, potasu, magnezu, żelaza i wapnia. polecana jest osobom dbającym o linię, gdyż zawiera bardzo mało kalorii. Doskonała jest jako dodatek do sałatek i surówek. Można ją też dusić, smażyć albo zapiekać z mięsem lub innymi warzywami.

• czerwona, zawiera bioflawonoidy, które zapobiegają miażdżycy. Zawiera znaczne ilości witaminy C, magnezu, żelaza i miedzi. Nadaje się na surówki, do zapiekania, gotowania i duszenia.

• brukselka, te małe główki kapusty brukselskiej zawierają witaminę C, dużo witamin z grupy B, wysokowartościowe białko, błonnik, żelazo i potas. Brukselki nie jada się na surowo. Jest za to doskonała po ugotowaniu, jako przystawka podawana z sosem lub zasmażaną bułeczką. Można ją też dodawać do zup, a nawet kisić.

• jarmuż, to warzywo kapustne jest u nas wciąż mało popularne, a szkoda. Zawiera bowiem mnóstwo łatwo przyswajalnego wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, potasu, witaminy C i beta-karotenu. Jest ponadto lekkostrawny i ma mało kalorii. Jarmuż można jeść na surowo, dodawać do zup, smażyć, zapiekać, gotować jak kalafior i podawać z przyrumienioną bułką.

Jest wiele przepisów na dania z kapusty, warto je wypróbować i skorzystać z jej dobroczynnych składników.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>